Edith Backlund

1kommentarer

Jag har nyss varit och lyssnat på en av Sveriges absolut bästa kvinnliga artister, enligt min mening: The one and only Edith Backlund!

Jag upptäckte henne för ca fyra år sedan då jag hörde någon prata om henne och hennes musik på radion. Jag blev fångad direkt och köpte hennes nyutkomna CD "Death by honey" - Vet inte HUR många gånger jag lyssnat på den och fascinerats av hennes egna skrivna musik och framför allt hennes texter, som ibland är ganska djupa och mörka, vilket jag gillar. Men det finns också glada låtar, men det som fångar mig är hennes texter som verkligen säger något - det är ett budskap som jag gillar.

Av en slump såg jag en affisch på en anslagstavla nere på Rättvik idag på eftermiddagen. På anslaget stod att Edith Backlund spelar på Gammelgården kl 19.00. Klockan var ca 17.00 när jag såg det och jag hade ännu inte ätit middag. Jag ringde direkt till min vän Camilla och undrade om hon ville hänga på och det ville hon. Hon hade inte hört talas om Edith men hörde hur entusiastisk jag lät och blev nyfiken. Sagt och gjort.

Bråttom bråttom!! Skyndade mig att handla på ICA, svischade hem och fort som ögat slängde jag ihop köttfärssås & spagetti. Slängde i mig en portion, bytte om en smula - kollade fejset och insåg att jag inte skulle hinna slänga på nån mascara. Men vad gjorde väl det? Det behövs ju liksom inte när man ska lyssna på musik :)

Väl på plats på Gammelgården så bänkade vi oss längst fram, Camilla & jag. Och sen vid 19-tiden klev Edith barfota fram och äntrade "scenen" - en gammal timmerveranda med en plätt gräsmatta. Naturligt och vackert - liksom den ljuva musiken vi fick lyssna på i knappt en timme. Tio låtar blev det; alla utom en nya för mina öron. SÅ bra! När hon sen drog av "True Believer" från förra plattan, satt jag och sjöng med så gott jag kunde.

Stämmer gitarren


Spelar både gitarr...


...Och piano

Jag imponeras otroligt mycket av människor som står helt "naket" och spelar och sjunger sin egen musik och som kan bemästra fler instrument, det är grymt! Då har man äkta talang.

Självklart köpte jag hennes senaste CD "Kill the Clowns" efter konserten, som hon signerade med: "Till Mia som sjöng med så fint"  :)  *Kul*  Och jag fick en liten trevlig pratstund med henne också - en supertrevlig, ödmjuk och gullig tjej.

En glad jag och en glad Edith

Till er som ännu inte upptäckt denna pärla, ta och lyssna på henne och kolla även in hennes site: Edith Backlund

Kram på er och en extra stor kram vill jag ge till Edith - Tack för en underbar kväll :) Nu ska jag lyssna på din nya skiva och bara njuta!

// M //

1 kommentarer

Ulrika S

05 Jul 2012 21:44

Å, det låter väldigt fint med henne, och så när det är så ljust ute! (det är det inte här nere ju). Bra att vara spontan och fånga!

Kommentera

Publiceras ej