6 juni

1kommentarer

Idag är det Sveriges nationaldag, det är den 6 juni 2012, exakt 489 år sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges kung av riksdagen! Det är ju bl a därför vi just firar vår nationaldag. Lite bonus är det också nu när det har blivit en helgdag och man får vara ledig.
Annars är det mest som vilken dag som helst, för oss i Sverige är det inte nåt jättespeciellt med 6 juni. Till skillnad från vårt grannland Norge och USA t ex som gör en jättegrej av sina nationaldagar. Men det beror ju till stor del på att dessa länder är relativt "nya" som länder och då känns det kanske på ett annat sätt och man finner kanske ett större behov av att just fira den dagen och liksom tänka efter, Vem är jag egentligen och var kommer jag ifrån? Tja....vad vet jag...

Jag och maken tog en promenad i det vackra vädret och hamnade nere på samhället.
Utanför kommunhuset och vid den ståtliga Rättviks-hästen. Snart ska det firas nationaldag här.

Bokhandeln var öppen så där spenderade vi en stund. Jag fyndade 3 böcker, varav en nyutkommen bok som jag har velat köpa ända sedan jag såg huvudpersonen när hon var med på TV4 nyhetsmorgon och berättade sin historia. Boken heter Horungen och handlar om Donya Wihbi som blir kidnappad och bortförd av sin egen far, från Libanon till Sverige när hon är 8 år,och hur hon ständigt blir kränkt, misshandlad och kallad horunge. Jag blev så tagen av hennes berättelse att jag bestämde mig att köpa boken så snart den kom ut. Ska börja läsa den redan ikväll.

Hittade också "Kartor för vilsna älskande" av Nadeem Aslam som är född i Pakistan samt "Våra bröllop" av Dorit Rabinyan, född i Israel.

Jag är HELT insnöad på att läsa böcker skrivna av författare från Aghanistan, Pakistan, SaudiArabien o s v. Helst vill jag just nu läsa om människoöden ochch böckerna får gärna innehålla ett historiskt perspektiv som också skildrar samhället då & nu.
Detta har naturligtvis att göra med att Anders snart åker till Afghanistan vilket lett till att jag har blivit jätteintresserad av att veta mer om landet, dess historia och människorna som lever där. Har nytt läst "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini och blev helt tagen och fascinerad av historien.


En kaloririk bakelse med svenska flaggan unnande vi oss efter middagen!


Emil koncentrerar sig på bakelsen med flaggan bakom örat :)


Alltid lika glada Patricia tyckte det var mumsigt

Imorgon är allt som vanligt igen - "Same same, but different"  :)
Kram från mig
// M //

1 kommentarer

Anna

23 Jun 2012 10:03

Hejj vill bara uppmana dig om att allt är en myt och att bevis för det finns på internet. Ingrid carlqvist skrev och bevisade att hon inte har bevis för boken bara så att du är medveten om vad du läser

Kommentera

Publiceras ej